Pædagogik
Sammen med vores pædagogisk leder og resten af teamet har vi udarbejdet et detaillieret pædagogisk koncept og læreplan.
Barnet som individ er udgangspunkt for vores arbejde. Vi vil hjælpe hvert barn med at få de kompetencer som gør det muligt at blive et åben, tolerant, selvsikkert og ansvarsfuldt menneske. Det er både de sociale og emotionelle kompetencer, men også læringskompetencer- dvs. at lære hvordan man lærer.
Vores pædagogik tager udgangspunkt i klassiske pædagogiske ideer (f.eks. fra Reggio-Emilia) og nyere pædagogiske koncepter som "Situationsansatz". Vi kommer til at arbejde som en delvist åben børnehaven, dvs. på tværs af stuerne. Børnene får tilbudt aktiviteter, men også fælles leg vil fylde hverdagen. Derudover kommer vi til at arbejde i projekter, som kan være initieret af de voksne eller af børnene. Det kan også være oplevelser som børnene er særlig interesseret i (f.eks. at få søskende, rejse, besøg hos tandlægen) eller som har udgangspunkt i læreplanerne.
Dermed er der mange aktiviteter i små grupper, som giver mulighed for en fordybende tid med de voksne, men også imellem børnene.
Pædagogens rolle
De voksne er i vores hus aktive partner af børnene og giver dem omsorg og støtte, så de kan udvikle sig menneskeligt og socialt. De sætter aktiviteter i gang, er med i den frie leg, griber idéer og bemærkninger, observerer og er på ethvert tidspunkt en aktiv del af gruppen. Igennem positiv, kærlig og klar kommunikation overfor børnene, forældrene og kollegaerne skabes en kultur af glæde og åbenhed.
Her kommer vi på et senere tidspunkt til at skrive om læreplanstemaer fra kommunen (krop og bevægelse, sprog, sociale kompetencer, naturen og naturfænomener, kulturelle udtryksformer og værdier, personlige kompetencer) og hvordan vi arbejder med dem i de forskellige aldersgrupper. Det bliver udarbejdet af teamet.
Læs mere om teamet her.
Barnet som individ er udgangspunkt for vores arbejde. Vi vil hjælpe hvert barn med at få de kompetencer som gør det muligt at blive et åben, tolerant, selvsikkert og ansvarsfuldt menneske. Det er både de sociale og emotionelle kompetencer, men også læringskompetencer- dvs. at lære hvordan man lærer.
Vores pædagogik tager udgangspunkt i klassiske pædagogiske ideer (f.eks. fra Reggio-Emilia) og nyere pædagogiske koncepter som "Situationsansatz". Vi kommer til at arbejde som en delvist åben børnehaven, dvs. på tværs af stuerne. Børnene får tilbudt aktiviteter, men også fælles leg vil fylde hverdagen. Derudover kommer vi til at arbejde i projekter, som kan være initieret af de voksne eller af børnene. Det kan også være oplevelser som børnene er særlig interesseret i (f.eks. at få søskende, rejse, besøg hos tandlægen) eller som har udgangspunkt i læreplanerne.
Dermed er der mange aktiviteter i små grupper, som giver mulighed for en fordybende tid med de voksne, men også imellem børnene.
Pædagogens rolle
De voksne er i vores hus aktive partner af børnene og giver dem omsorg og støtte, så de kan udvikle sig menneskeligt og socialt. De sætter aktiviteter i gang, er med i den frie leg, griber idéer og bemærkninger, observerer og er på ethvert tidspunkt en aktiv del af gruppen. Igennem positiv, kærlig og klar kommunikation overfor børnene, forældrene og kollegaerne skabes en kultur af glæde og åbenhed.
Her kommer vi på et senere tidspunkt til at skrive om læreplanstemaer fra kommunen (krop og bevægelse, sprog, sociale kompetencer, naturen og naturfænomener, kulturelle udtryksformer og værdier, personlige kompetencer) og hvordan vi arbejder med dem i de forskellige aldersgrupper. Det bliver udarbejdet af teamet.
Læs mere om teamet her.
Pädagogik
Gemeinsam im Team haben wir das pädagogische Konzept und die Lehrpläne im Detail erarbeitet.
Fest steht für uns, dass das Kind als Individuum Mittelpunkt unserer Arbeit ist. Wir möchten jedem Kind beim Aufbau der Kompetenzen helfen, die es ihm ermöglichen, ein offener, toleranter, selbstbewusster und verantwortungsvoller Mensch zu werden. Unser Haus soll ein zweites Zuhause sein, aus dessen Geborgenheit und Sicherheit heraus die Kinder die Welt entdecken und ihre Kompetenzen erweitern können.
Hierzu gehören soziale und emotionale Kompetenzen, aber auch die Lernkompetenz- also das Lernen zu lernen. Wir orientieren uns an klassischen (z.B. Reggio-Emilia) und modernen pädagogischen Ansätzen wie dem Situationsansatz. Wir werden im Kindergarten teiloffen, also gruppenübergreifend arbeiten. Die Kindern erhalten ein ihrem Alter entsprechendes Aktivitätsangebot, das sie annehmen können aber auch das gemeinsame Spiel nimmt einen breiten Raum ein. Es werden darüberhinaus Projekte mit den Kindern durchgeführt, die von Erziehern und Kindern initiiert sein können und Themen aufgreifen, die die Kinder aktuell beschäftigen (z.B. Familienzuwachs, Reise, Zahnarztbesuche) oder aus dem Lehrplan abgeleitet sind.
Hierdurch ergeben sich Aktivitäten in Kleingruppen, die einen intensiven Austausch von Kind und Erzieher aber auch zwischen den Kindern ermöglichen.
Die Rolle der Erzieher
Die Erzieher sind in unserem Haus aktive Begleiter der Kinder- sie unterstützen, fördern und fordern heraus, sie begleiten das gemeinsame Spiel, greifen Ideen und Bemerkungen auf, beobachten und sind zu jeder Zeit ein aktiver Teil der Gruppe. Durch positive, wohlwollende und klare Kommunikation mit Kindern, Eltern und Kollegen schaffen sie eine Kultur der Fröhlichkeit und der Offenheit.
Darin beschreiben wir auch wie wir die Lehrplanthemen der Kommune (Körper und Bewegung, Sprache, Soziale Entwicklung, Natur und Naturphänomene, kulturelle Ausdrucksformen und Werte, Persönliche Entwicklung) in den verschiedenen Altersgruppen aufgreifen und umsetzen.
Lies mehr über unser Team hier.
Fest steht für uns, dass das Kind als Individuum Mittelpunkt unserer Arbeit ist. Wir möchten jedem Kind beim Aufbau der Kompetenzen helfen, die es ihm ermöglichen, ein offener, toleranter, selbstbewusster und verantwortungsvoller Mensch zu werden. Unser Haus soll ein zweites Zuhause sein, aus dessen Geborgenheit und Sicherheit heraus die Kinder die Welt entdecken und ihre Kompetenzen erweitern können.
Hierzu gehören soziale und emotionale Kompetenzen, aber auch die Lernkompetenz- also das Lernen zu lernen. Wir orientieren uns an klassischen (z.B. Reggio-Emilia) und modernen pädagogischen Ansätzen wie dem Situationsansatz. Wir werden im Kindergarten teiloffen, also gruppenübergreifend arbeiten. Die Kindern erhalten ein ihrem Alter entsprechendes Aktivitätsangebot, das sie annehmen können aber auch das gemeinsame Spiel nimmt einen breiten Raum ein. Es werden darüberhinaus Projekte mit den Kindern durchgeführt, die von Erziehern und Kindern initiiert sein können und Themen aufgreifen, die die Kinder aktuell beschäftigen (z.B. Familienzuwachs, Reise, Zahnarztbesuche) oder aus dem Lehrplan abgeleitet sind.
Hierdurch ergeben sich Aktivitäten in Kleingruppen, die einen intensiven Austausch von Kind und Erzieher aber auch zwischen den Kindern ermöglichen.
Die Rolle der Erzieher
Die Erzieher sind in unserem Haus aktive Begleiter der Kinder- sie unterstützen, fördern und fordern heraus, sie begleiten das gemeinsame Spiel, greifen Ideen und Bemerkungen auf, beobachten und sind zu jeder Zeit ein aktiver Teil der Gruppe. Durch positive, wohlwollende und klare Kommunikation mit Kindern, Eltern und Kollegen schaffen sie eine Kultur der Fröhlichkeit und der Offenheit.
Darin beschreiben wir auch wie wir die Lehrplanthemen der Kommune (Körper und Bewegung, Sprache, Soziale Entwicklung, Natur und Naturphänomene, kulturelle Ausdrucksformen und Werte, Persönliche Entwicklung) in den verschiedenen Altersgruppen aufgreifen und umsetzen.
Lies mehr über unser Team hier.